26 Nov 2008

JANGAN BERSEDiH @ don't be SAD

Hari ni aku baca buku MOTIVASI
'"(LA' TAHZAN)JANGAN BERSEDIH @ DON'T BE SAD '"
dari := Dr. 'Aidh Abdulla Al-Qarni


aku saje je nak cite skit tentang buku ni, tp sebelom tuh, mood aku ari ni bukan nye sedey, tp mood aku tak terkawal sbb nak tergelak ngan kerenah kawan2 aku..
mood aku kucar kacir dan tak aman sbb aku pk dulu aku sedey tp aku leh hepi dgn ade nye semangat dr org yg aku syg skang ni , teman2 & buku2 motivasi yg penah aku baca la..



sebelom baca buku ni aku chatting ngan yanie, dia kata aku ni sengal..ape la .. baik nye kawan..

agi pon semalam ramai kawan2 yg aku kenal rapat "SEDih"
aku cuba utk memahami, tp aku berjaya gak buat dia org senyum skit, pon tak pe yg penting hepi tuh masuk skit dlm ati dia org, jgn la benci aku dah la kan kan kan..
bak kata YANIE..kat ym

Yaniez M: smlm org sedih ko jadi sengal

Yaniez M: nak sedih pun susah ker

(¯•.LuV~FiA.•¯)™ : susah la.. sbb ari ni ingat nak sedey sbb kawan2 sedey .. tp aku dpt tau kawan2 hepi cam ne nak sedey

Yaniez M: ko nk sedih salah time la

Yaniez M: selambe je ko ni

(¯•.LuV~FiA.•¯)™ : selambe itu penting

(¯•.LuV~FiA.•¯)™ : baru boss syg



hehehe, aku ni kecoh la, ni pon nak copy & paste kan...lantak la.. yg penting aku HEPi..


ok berbalik pada buku motivasi td " JANGAN BERSEDIH @ DON'T BE SAD "
buku ni best tau, buku ni merupakan buku motivasi yg unik & istimewa, yg mggabungkan kejayaan kebendaan & kebahagiaan rohani , di dunia & akhirat.

petikan yg aku ske tatap baca & ingat lam otak aku la..

" SEMANGAT & AZAM UNTUK HiDUP HARi iNi TANPA KESEDiHAN, TANPA KERESAHAN, TANPA KEMARAHAN, TANPA KEDENGKiAN & TANPA KEBENCiAN."

ni la kata2 yg buat aku selalu HEPi, aku dh cuba memang COOL je , masalah dtg kita terima, selesaikan & jgn lari dr masalah.


aku bukan nye tak de masalah ade, aku bukan nye tak sedih, aku bukan nye sentiasa hepi cam korang nampak..tp aku tak tau nak bercerita masalah aku kat org , klau la senang lama dh aku paling hepi, hehehehe

OK berbalik dr topik td, BUKU ni banyak KANDUNGAN nye, ade la topik2 yg kene ngan diri kita & dgn tak sengaja kita teruja nak tau ape kah ISI-ISI yg ade dlm tajuk2 tertentu..
cam aku la nii......teruja sampai BOSS lalu pon aku wat dek je... sampai dia ckp " eh ari ni tak jd operater ke, or jd juru taip paling lancar?? dah berubah jd baik ye fia, nak amik exam ke baca buku??" huhuhu ni sbb aku main chatting menaip tak ingat laju giler, mcm ade keje je yg nak siap cepat..semalam dan semalam nye...kantoi lak aku ...


ok lah berbalik pada buku td, aku teruja nak baca 1 buku tp mak oii tebal x ingat dunia,
600 helai, TAJUK di lebih kurang 500 tajuk ... waduh... wife boss bg tau tajuk best dlm buku nii..huhuhu tetiba wife boss tgk gelagat aku kat opiz yg selambe duduk tak wat keje opiz.. :D



*** JANGAN PAKSAKAN HARI ESOK HADIR SEKARANG***

~~~Jgn sesekali mendahului sesuatu yg belum berlaku. Hari esok adalah sesuatu yg belum nyata & belum dapat disentuh, belum berupa & tidak mempunyai rasa & warna. Mengapa kita mesti menyebokkan diri dgn hari esok, mencemaskan keSIALAN-keSIALAN yg mungkin akan menimpanya, meramalkan bencana2 yg bakal ada di dlm nya. ~~~


~~~ org yg menangis sedih memandang msa depan ialah mereka yg menyangka mereka akan hidup kelaparan, sakit slama 1 thn, or memperkirakan usia dunia ini tinggal seratus thn,
Padahal org yg sedar bahawa usianya berada di tangan yg lebih berkuasa tentu tidak akan menggadaikannya utk sesuatu yg ada. Dan org yg tidak tahu bilakah dia akan mati, tentu salah besar jika dia masih teus sibukkan diri dgn sesutu yg belom & tidak berupa.
Tunggulah hari esok itu akan dtg dgn sendirinya,jgn sesekali menanya kabar beritanya, dan jgn pula menunggu serangan malapetakanya. Kerana hari ini anda sudah sgt sebuk.


"" jika anda hairan maka lebih menghairankan lagi org2 yg berani menebus KESEDIHAN suatu masa yg belum tentu matahari terbit di dlm nya dgn BERSEDIH hati pada hari ini. Sebab itu, hindarilah angan-angan yg panjang""



*****************


******* >>>> TIDAK PATUT BERSEDIH TERHADAP HIDUP ANDA<<<< *******
Jangan berdukacita, sebab rasa sedih akan terus mengganggumu dgn kenangan masa lalu, akan membuatmu khuatir dgn segala kemungkinan pada masa yg akan dtg, dan akan menyia-nyiakan peluangmu pada hari ini.

Jangan berdukacita, sbb rasa sedih hanya akan membuat hati menjadi kecut, wajah menjadi muram, semangat akan padam, dan harapan akan menghilang.

Jangan berdukacita, sbb kesedihan hanya akan membuat musuh gembira, membuat kawan bersedih hati, membuat org mendengki senang, dan membuat hakikat2 yg ada berubah.

Jangan berdukacita, sbb rasa sedih sama dgn menentang qadha & menyesali sesuatu yg pasti, jauh dr sikap lembut, dan benci terhadap nikmat.

Jangan berdukacita, sbb rasa sedih tidak akam menggembalikan sesuatu yg hilang & semua yg sudah pergi, tidak akan membangkitkan org yg sudah mati, tidak akan mampu menolak takdir, dan tidak mendatangkan manfaat.

Jangan berdukacita, sbb rasa sedih itu dtg nya dr sayitan dan kesedihan itu adalah rasa putus asa yg menakutkan, kefakiran yg menimpa, putus asa yg berpanjangan , tertekan yg terpaksa dihadapi dan kegagalan yg menyakitkan.




TOPIK-TOPIK yg aku teruja nak baca,


**APE YG SUDAH PERGI, BIARLAH IA PERGI
***INILAH HARI KEPUNYAAN ANDA
****JANGAN PAKSAKAN HARI ESOK HADIR SEKARANG
*****BAGAIMANA BERDEPAN DGN KRITIKAN
*****JANGAN MENGHARAP UCAPAN TERIMA KASIH DARI ORANG LAIN
*****BERBUAT BAIK DAPAT MENYEJUKKAN JIWA
*****MELAKUKAN HAL YG BERGUNA
*****JANGAN IKUT-IKUTAN
*****BUATLAH MINUMAN YG SEDAP DR LIMAU NIPIS YG MASAM
*****KEBAHAGIAAN SEBENAR IALAH HIDUP DLM IMAN
*****HADAPILAH HIDUP ANDA SEBAGAIMANA ADANYA
*****percayalah KEMULIAAN TETAP ADA PADA MEREKA YG SUSAH
*****BERJALANLAH UTK MENGAMBIL IKTIBAR DR PERSEKITARAN ANDA
***** keindahan sifat sabar
*****JANGAN FIKIRKAN SETIAP PERGOLAKAN DI SELURUH DUNIA
*****JANGAN BIARKAN HAL2 KECIL MEROSAKKAN DIRI ANDA
*****TIDAK PATUT BERSEDIH TERHADAP HIDUP ANDA





itulah dia .... sampai la aku tak abis2 baca buku nii.. ape pon sebagai pedoman je, bukan nak menunjuk nunjuk tp kita KONGSI ape yg baik utk diri semua org..


ok la .. layan je la..


yg MENAIP,

~~ fia.comey ~~~

5 ulasan:

zealvia berkata...

Wei nanti amek tag kat blog aku..jawab bila rajin lah..aku tau ko skang study tahap gaban kang..takper...jgn jankitkan Aura buku tu kat aku..aku tak moooooooo!!!!!!!!!!!!!

AmiEr SidhQie berkata...

rajin membaca ye... bagus2 teruskan hehe

fia.COMEy berkata...

bukan rajin sbb dh tak de keje nak buat ... :p

Yaniez berkata...

bagus2..
wat yanie pun teruja nak baca...
huhu...

dah lama tak baca buku cam tu..
sblm ni ada baca buku DISEBALIK DUGAAN best gak ko nak baca ker... huhuhu

fia.COMEy berkata...

ko bg aku baCA le.... aku tak de hal nye...